Partnerzy serwisu:
T-Mobile
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

PMR: serwisy wideo na żądanie to już 12 proc. rynku płatnej telewizji

Urszula Zielińska 05-08-2019, ostatnia aktualizacja 05-08-2019 13:00

O 3,15 proc. do 7,17 mld zł urosną w tym roku wydatki na płatną telewizję – prognozuje firma analityczno-doradcza PMR. Wzrost ten zapewnia sektorowi szybko rozwijający się segment internetowych serwisów subskrypcyjnych (VoD), takich jak Netflix, czy Ipla.

Zdaniem autorów raportu ”Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na latach 2019-2024” w 2018 roku rynek płatnej telewizji w Polsce warty był 6,95 mld zł, o 3,9 proc. więcej  niż rok wcześniej. To jednak nie znaczy, że telewizje kablowe i satelitarne przeżywają boom popularności swoich platform. Główny motor wzrostu jest inny.

W ubiegłym roku już za 12 proc. rynku płatnego wideo odpowiadały internetowe serwisy wideo na żądanie (VoD): według wyliczeń PMR uzyskały 854 mln zł przychodu i rosły pod tym względem dynamicznie, bo kwota ta była wyższa o 25 proc. niż w 2017 r..

„Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy SVOD przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD. Oceniamy, że w 2018 r. liczba płatnych subskrybentów (a właściwie RGU – subskrypcji – red.) serwisów SVOD w Polsce wyniosła 2,7 mln, z czego 46 proc. przypada na dystrybucję w kanale operatorskim” – napisali analitycy PMR.

Ich zdaniem, oprócz dwóch dość oczywistych czynników (niskiego stopnia rozpowszechnienia i rozwoju oferty treści premium) Polacy coraz chętniej płacą za treści w internetowej sieci.

W 2018 r. przychody z subskrypcji serwisów SVOD stanowiły 46 proc. wartości polskiego rynku VOD ogółem – wyliczają specjaliści z PMR.  Liczba ta nie obejmuje przy tym aktywacji serwisów wykupionych u operatorów telekomunikacyjnych (telewizji kablowych, czy operatorów komórkowych). Po uwzględnieniu zakupu serwisu VoD poprzez operatora okaże się, że wydatki na internetowe seriale i filmy sięgają 718 mln zł (84 proc. całego rynku VoD).

Według PMR, w latach 2019-2024 średnia roczna stopa wzrotu wartości rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniesie 7,8 proc.., a  liczba aktywacji płatnych serwisów urośnie o 1,6 mln.

Z pominięciem segmentu VoD, wartość rynku płatnej telewizji w Polsce w 2018 roku szacowana jest na 6,1 mld zł, co oznacza wzrost o 10 mln zł rok do roku. Analitycy PMR oceniają, że jest to efekt stabilizacji baz abonenckich oraz odejścia od walki o abonenta ceną na rzecz treści.

„Świadczy to o dużej dojrzałości rynku” – uważają specjaliści PMR.

Ich zdaniem w perspektywie sześcioletniej tak rozumiany rynek wkroczy w okres stagnacji,. a w długim okresie należy  - ich zdaniem – spodziewać się stopniowych spadków na rynku. W latach 2019-2024 według prognoz firmy liczba abonentów „tradycyjnej” płatnej telewizji  spadać będzie co roku o 0,2 proc., a wartość rynku o 0,1 proc..

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  Ipla , netflix , płatna telewizja , pmr , SVoD , VOD , wyniki Ipli

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
T-Mobile
 
Plus
common