Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

Roczny bilans roam like at home według UKE

Urszula Zielińska 21-06-2018, ostatnia aktualizacja 21-06-2018 08:10

Abonenci polskich sieci komórkowych skorzystali z zasady roam like at home bardziej niż turyści zagraniczni – wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

350 mln zł stracili polscy operatorzy komórkowi w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie zasady roam like at home (RLAH), obniżającej rachunki za telefon mobilny podróżującym po Unii Europejskiej. Takie wyliczenia przedstawił w raporcie podsumowującym rok RLAH Urząd Komunikacji Elektronicznej. Liczba jest dużo niższa niż przedstawiona wcześniej przez telekomy, ale też UKE wziął pod uwagę nie tylko koszty, ale i korzyści, które notują operatorzy.

Lepszy bilans zmian

Jak pisaliśmy, na podstawie danych za drugie półrocze 2017 r. i pierwszy kwartał 2018 r. przekazanych przez Orange Polska, Grupę Cyfrowy Polsat, Play oraz T-Mobile Polska, negatywny wpływ RLAH w tym czasie należałoby szacować w sumie na 530 mln zł. Kwota ta zapewne jeszcze się zwiększy za sprawą deficytu w II kwartale br.

Skąd różnica między liczbami podawanymi przez telekomy a tymi płynącymi z UKE? Jak wyjaśnia Martin Stysiak, rzecznik UKE, urząd, obliczając wpływ regulacji, wziął także pod uwagę, przychody, które operatorom przynoszą zagraniczni turyści podróżujący po Polsce (tzw. roaming pasywny).

Należały się dopłaty

Mimo że przy tym podejściu bilans regulacji nie jest już tak drastyczny, UKE podkreśla w omówieniu do raportu, że polscy abonenci korzystają z usługi roamingu w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego nawet osiem razy więcej niż goście z EOG w naszym kraju. „Tak ogromny wzrost ruchu po wprowadzeniu RLAH powoduje zwiększone koszty operatorów” – czytamy.

Według urzędu operatorom zgodnie z unijnymi przepisami i tak należały się zgody na wprowadzenie dodatkowych opłat za rozmowy, wiadomości i internet używane przez abonentów w UE.

350 mln zł to bowiem 5,2 proc. marży telekomów z usług mobilnych, a dopłaty przysługują operatorom, gdy odsetek ten przekracza 3 proc.

UKE, podsumowując 12-miesięczny okres obowiązywania RLAH, zwraca uwagę na dobre przyjęcie regulacji przez konsumentów.

Świadczyć ma o tym zarówno przyrost odsetka użytkowników telekomów, którzy używają roamingu (z 73,5 proc. do 88,6 proc.), jak i skokowy wzrost wykorzystania usług zaszytych w telefonie komórkowym poza granicami kraju.

Internetowa eksplozja

Z 116 mln do 375 mln miesięcznie wzrosła liczba minut połączeń głosowych, które wykonujemy, będąc w podróży. Dużo częściej też odbieramy połączenia (skok z 245 do 418 mln minut rozmów), wysyłamy SMS-y (wzrost z 63 mln do 148 mln), ale największą rewolucją RLAH jest dla używania mobilnego dostępu do internetu.

...
Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  regulacje , RLAH , roaming , sieci mobilne , UKE

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common