Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

Trilog: spadną ceny połączeń międzynarodowych w UE [nowe]

Urszula Zielińska 28-06-2018, ostatnia aktualizacja 28-06-2018 09:12

W środę Komisja Europejska poinformowała, że Parlament Europejski i Rada UE doszło do porozumienia co do zapisów Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. W ten sposób zakończyły się negocjacje unijnych urzędników, europosłów i przedstawicieli państw UE nad kształtem nowych przepisów dla branży telekomunikacyjnej.

Jedną z kwestii, które uregulować ma EKŁE są ceny komórkowych usług międzynarodowych w ramach UE, które wielu osobom mylą się z usługami w unijnym roamingu, uregulowanymi specjalnym rozporządzeniem wprowadzającym zasadę roam like at home (RLAH). W przeciwieństwie do usług w roamingu w UE stawki za połączenia i wiadomości międzynarodowe (z numeru w rodzimym kraju danego operatora na numer operatora zagranicznego) są wielokrotnie wyższe niż stawki krajowe.

EKŁE ma to zmienić, ale ceny nie będą jednolite. Uzgodniono wprowadzenie limitów: minuta połączenia wewnątrzunijnego ma kosztować maksymalnie 19 eurocentów (około 0,8 zł), a wiadomość tekstowa do 6 eurocentów (około 0,25 zł). Dziś stawki dla klientów polskich sieci komórkowych są dużo wyższe. Wyższe są także ceny w innych krajach.

EKŁE ma zapewnić stabilność inwestycji, w tym doprowadzić do wydłużenia rezerwacji częstotliwości radiowych do minimum 20 lat. Zapisy pozwalają jednak na rezerwacje 15-letnie z możliwością wydłużenia.

Kodeks promuje model hurtowego operatora infrastruktury szerokopasmowej uprzywilejowując pod względem regulacji taki podmiot gdyby jego pozycja rynkowa została uznana za dominującą.

Jak czytamy tzw. Trilog ustalił też, że wszystkie kraje UE mają doprowadzić do harmonizacji i uwolnienia kluczowych dla sieci 5G częstotliwości przed 2020 r.

Poniżej zamieszczamy stanowisko Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji w sprawie obniżenia cen rozmów międzynarodowych. Izba jest zdania, że regulacja stanowi naruszenie prawa.

Według PIIT regulacja cen usług międzynarodowych jest zbędna, ponieważ:

• ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce są bardzo niskie (najniższe w krajach EU), zatem nakładanie kolejnych obowiązków na ten rynek może istotnie wpłynąć na rentowność cen usług a przecież chcemy rozwijać rynek, budować sieci nowej generacji. Warto powołać się na przykład roamingu gdzie specyficzna sytuacja cenowa w Polsce doprowadziła do tego, iż wszyscy operatorzy byli zmuszeni wystąpić o dopłaty, oznacza to jednak ze mechanizmy regulacyjne wpędziły przedstawicieli sektora w straty bardzo istotne straty co pozostaje w sprzeczności nie tylko z zasadami regulacji ale również z podstawami prowadzenia działalności gospodarczej

• dotyczy rynku, na którym występuje skuteczna konkurencja (potwierdzone przez UKE, KE oraz BEREC) – rynki konkurencyjne powinny podlegać wyłącznie „samoregulacji" a nie regulacji odgórnej, powinno istnieć miejsce na działania konkurencyjne operatorów a nie narzucony reżim, który może hamować konkurencyjność. W Polsce szczególnie jest to widoczne, ponieważ na rynku działa aż czterech dużych operatorów plus operatorzy kablowi i MVNO;

• dotyczy usług, które są przez abonentów zastępowane usługami substytucyjnymi, w tym bezpłatnymi – wykorzystywanie komunikatorów internetowych jest bardzo popularne w Polsce, szczególnie wśród osób często korzystających z połączeń międzynarodowych, np. wśród osób, których bliscy pracują za granicą. Z danych Berec wynika, że niewiele osób korzysta z połączeń międzynarodowych (zarówno w sieci stacjonarnej, jak i mobilnej – miedzy 0,3 a 13% klientów) a wykorzystanie tych usług jest 15 razy mniejsze niż usług krajowych.

• w Polsce połączenia międzynarodowe były regulowane w sieci stacjonarnej ale po analizie rynku Prezes UKE stwierdził brak potrzeby regulacji tych połączeń i w 2015 roku zderegulował ten rynek;

• co do zasady jest niezgodna z przepisami prawa – interwencja regulacyjna dopuszczalna jest wyłącznie w przypadkach, w których braku możliwości podjęcia działań przez państwo członkowskie, natomiast regulatorzy krajów unijnych posiadają niezbędna narzędzia. Problem braku podstaw prawnych do przedmiotowej regulacji był podnoszony na szczeblu unijnym również przez BEREC.

...

Przeczytaj więcej o:  5G , częstotliwości , EKŁE , Kodeks łączności , rozmowy międzynarodowe

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common