Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

Technologie i urządzenia

Polski rynek smartfonów wbrew globalnym trendom

Urszula Zielińska 29-05-2018, ostatnia aktualizacja 29-05-2018 23:12

Od stycznia do marca 2018 r., drugi kwartał z rzędu, na świecie sprzedało się mniej smartfonów niż rok wcześniej. Ale nie w Polsce – zgadzają się wyjątkowo firmy analityczne GfK i IDC. Liczba urządzeń, które kupiono w kraju rosła w tempie jednocyfrowym. Wartość aparatów - w tempie dwucyfrowym. Liderem pozostał Samsung, choć goni go Huawei. Maleje znaczenie operatorskiego kanału.

334,3 mln smartfonów, o 2,9 proc. mniej niż rok wcześniej, znalazło nabywców w I kwartale br. – wynika z danych zebranych przez firmę IDC. W skali globalnej to drugi kwartał spadków. Tymczasem w naszym kraju popyt na inteligentne telefony łączące się z internetem jest nadal spory i wzrósł w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 r.

– W I kwartale br. sprzedaż smartfonów wzrosła w Polsce zarówno pod względem sprzedanych egzemplarzy, jak i wartości transakcji – mówi „Rzeczpospolitej", siostrzanemu tytułowi Marta Bierca z GfK Polonia. Nie podaje konkretnych liczb, ale z jej słów wynika, że Polacy mogli w tym czasie kupić około 2,15 mln smartfonów.

Taką liczbę podaje IDC, według której to firmy liczba sprzedanych w Polsce urządzeń urosła w I kw. br. rok do roku o 2 proc.. IDC - inaczej niż GfK - prezentuje dane o sprzedaży do partnerów (dystrybutorów, w tym operatorów).

Jednak także w Polsce był to dla branży kwartał nietypowy. Dwie z czterech dużych sieci komórkowych w kraju zanotowały spadek sprzedaży telefonów. Mniejsze zamówienia od operatorów szczególnie odczuwają lokalni producenci aparatów, a badania sygnalizują, że za nami czas zachłyśnięcia technologią.

Koreańsko-chiński wyścig

Olaf Krynicki, rzecznik Samsung Electronics w Polsce  mówi, że w Polsce firma tendencji spadkowej nie widzi. Samsung był w I kw. br. numerem jeden w naszym kraju pod względem sprzedanych urządzeń, choć goni go chiński konkurent Huawei.

Według IDC Huawei miał w nawet przegonić koreańską grupę, ale przedstawiciele chińskiego koncernu w Polsce przyznają, że wolą posługiwać się jednak informacjami GfK, która zbiera dane o sprzedaży do klientów końcowych. Te mówią zaś, że udział rynkowy Samsunga w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku wyniósł 31,1 proc. (Huawei 27,5 proc.), natomiast pod względem przychodów 37,3 proc..

– Oczywiście, cieszymy się z danych IDC, trzeba jednak zwrócić uwagę, że obrazują one dane o sprzedaży do partnerów (dystrybutorów, operatorów – red.). Są oczywiście istotne, ale to dane GfK przedstawiają wyniki sprzedaży do klientów końcowych – komentuje Beata Chądzyńska, menedżer ds. public relations w Huawei CBG Polska.

Samsung nietypowo podał swoje udziały po tym, jak IDC opublikował informację prasową. Ruch ten zbiegł się w czasie - zapewne nieprzypadkowo - z prezentacja Huawei na temat wyników kwietnia. Firma podała, że jej udział w minionym miesiącu wyniósł 36 proc. (wg. egzemplarzy aparatów) i 34 proc. (według wartości sprzedaży).

...
Poprzednia
1 2 3 4

Przeczytaj więcej o:  Polski rynek smartfonów wbrew globalnym trendom

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common