Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

Badanie: koniec technologicznego boomu w Polsce

Urszula Zielińska, Marta Rzeźnicka 15-05-2018, ostatnia aktualizacja 15-05-2018 14:43

To, że na świecie zaczęła spadać sprzedaż smartfonów widać od ubiegłego roku. Jak pisaliśmy, także I kwartał br. przyniósł kontynuację tego trendu w skali globalnej.

W Polsce nie ma jeszcze oficjalnych informacji, aby sprzedaż inteligentnych telefonów spadła, ale pojawiają się komentarze i publikacje przepowiadające zmianę.

Spadek przychodów ze sprzedaży smartfonów odnotowały w I kw. br. trzy z czterech dużych sieci mobilnych. O tym, że zmienia się podejście polskich konsumentów do urządzeń technologicznych – przekonują autorki właśnie opublikowanego raportu „Niedoskonałe urządzenia dla niedoskonałych konsumentów. O trendzie wabi sabi w technologii", będącego podsumowaniem badania przeprowadzonego w kwietniu br. przez GfK Polonia i firm public relations Clue PR.

Firmy przepytały 600 respondentów o "wysokiej świadomości technologicznej", czyli posiadających smartfony, minimum trzy urządzenia technologiczne oraz stały dostęp do Internetu.

Według raportu, konsumentom towarzyszy uczucie przesytu technologią. 83 proc. badanych dobrze się czuje w miejscach bez zasięgu (sieci telekomunikacyjnej - red.), a ponad połowa mogłaby zrezygnować z 2-3 urządzeń (na średnio sześć posiadanych), ponieważ rzadko ich używa.

Na pierwszym miejscu wśród urządzeń "do oddania" jest tablet (32 proc. wskazań), a dalej smart TV, telewizor, laptop i komputer. Tylko 9 proc. wskazało na smartfon, a 6 proc. na telefon komórkowy bez dostępu do internetu.

"Doskonałe sprzęty zaczynają się kojarzyć ze sztucznością i opresją, a nie spełnieniem marzeń" - wnioskują autorzy.

- Technologia w swoim dążeniu do doskonałości zaczyna wyprzedzać człowieka i stanowi dla niego duże wyzwanie, zamiast być idealnym dopełnieniem jego życia – komentuje Marta Bierca, menedżer w GfK Polonia.

Czy to oznacza koniec idealnych sprzętów odgadujących nasze myśli? Na pewno będziemy je traktować z większą rezerwą i bardziej wybiórczo - uważają autorki raportu.

32 proc. badanych deklaruje, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie , 33 proc. celowo wyłącza transmisję danych od czasu do czasu, aby znaleźć się poza siecią, a 23 proc. celowo nie instaluje niektórych narzędzi.

57 proc. deklaruje, że ich zdaniem Internet i nowe technologie negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich, a 53 proc. ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo uważa, że są dla niego niebezpieczne.

Zmęczenie technologią powoduje, że z większą rezerwą podchodzi się do zakupu kolejnego urządzenia.

- Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach – mówi Alicja Wysocka-Świtała, partner zarządzająca Clue PR.

75 proc. badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami. Nie tylko z przyzwyczajenia. Prawie połowa – 46 proc. badanych – uważa, że nowe sprzęty szybciej się psują. 36 proc. respondentów ceni sobie urządzenia, których używa już kilka lat. 42 proc. respondentów stara się naprawić sprzęty, a nie wymieniać.

"Otaczanie się murem ze lśniących od nowości sprzętów, z których nie umiemy w pełni korzystać, nie tylko zaczyna być w złym stylu, ale jest też oznaką braku świadomości trendów" - przekonują autorki badania.

Przeczytaj więcej o:  badanie GfK o smartfonach , GfK Polonia , smartfony

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common