Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

A.T. Kearney: polskie telekomy nie wierzą w zmianę

Urszula Zielińska 04-04-2018, ostatnia aktualizacja 04-04-2018 17:37

Za granicą to trend. A w Polsce mamy jeden przykład kapitałowego mariażu sieci komórkowej i płatnej telewizji: kilka lat temu Polsat kupił sieć Plus. Skąd taka cisza na wizji?

8 mld zł wart będzie w tym roku polski rynek płatnej telewizji: platform satelitarnych, kablowych i internetowych – uważa firma doradcza Audytel. To oznacza wzrost rok do roku o prawie 2 proc., co dla branży pozostającej – jak mówi Grzegorz Bernatek, główny analityk rynku TMT w Audytelu – w trendzie bocznym jest zmianą zauważalną. Dla inwestorów uważających, że warto mieć w portfelu udziały firm świadczących usługi abonamentowe gospodarstwom domowym, to dobry prognostyk.

Jest jednak jedno ale: podzielone są opinie, czy i w jakim tempie zmieniać się będzie sposób konsumpcji telewizji. To pytanie rodzi zaś kolejne: czy aby na pewno warto inwestować w firmy, których gros biznesu to telewizyjne kanały linearne, gdzie to widz musi dostosować się do ramówki. Jeśli chce obejrzeć konkretny program, może albo zasiąść przed telewizorem o konkretnej godzinie, albo zaprogramować nagrywarkę. Tymczasem konkurencja ze strony internetu i działających w nim firm, takich jak Netflix czy Showmax (tzw. serwisy OTT), jest coraz większa. Stają się one też coraz bardziej niezależne. Przykładem tego trendu jest otwarcie HBO Go – biblioteki z produkcjami HBO – dla internautów w Polsce. Od tygodnia nie trzeba posiadać abonamentu kablówki czy innego operatora, aby korzystać z jej zasobów. Można kupić tylko abonament HBO Go.

Wyniki badania warszawskiej firmy SW Research mówią, że zrobi to na pewno kupi milion osób (3,5 proc. badanych), a 10,6 proc. twierdzi, że „raczej się zdecyduje". Ponad połowa badanych to osoby, które albo nie zastanawiały się nad tym, albo nie podjęły decyzji.

Z danych SW Research wynika, że rezygnację z abonamentu za linearną telewizję zapowiada 1,5 mln Polaków (6 proc.), a 2017 r. był przełomowy, bo pokazał znaczący ubytek widowni młodego pokolenia.

Z drugiej strony 42 proc. badanych nie rozważa rezygnacji z abonamentu płatnej telewizji ani też zmiany dostawcy. Firma Deloitte, badając rynki USA, Kanady i Wielkiej Brytanii, doszła do wniosku, że w tym i 2019 roku młode pokolenie (18–24 lata) będzie nadal rezygnować z tradycyjnej TV. Prognozuje, że w latach 2018–2019 popularność telewizji w tej grupie będzie jednak spadać od 5 do 15 proc. rocznie. Wg Bernatka w Polsce dwucyfrowe spadki popularności tego medium będą raczej wyjątkiem niż regułą.

Także Przemysław Żur, menedżer z A.T. Kearney, uważa, że telewizja linearna ma się dobrze. – To nie powinno zmienić się w perspektywie 3–5 lat, jednak w ciągu 10–15 lat już tak – mówi.

Ankieta A.T. Kearney („NextGen Video Study" z 2017 r.) wśród menedżerów telekomów wskazuje, że z jednej strony część polskich firm liczy na spory wzrost udziału telewizji w przychodach (z 3 proc. obecnie do 15 proc. w perspektywie 5 lat), a z drugiej nie przewidują, aby ich rola na rynku TV istotnie się zwiększyła.

...
Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  Cyfrowy Polsat , netflix , płatna telewizja , telewizja

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common