Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

InFuture Institute: mało wiemy o zastosowaniach sztucznej inteligencji

Marta Rzeźnicka 15-03-2018, ostatnia aktualizacja 15-03-2018 22:31

Polacy w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z istnienia sztucznej inteligencji (SI, ang. AI), ale wiedza na temat jej zastosowań praktycznych jest nadal niewielka - mówią wyniki opublikowanego dziś badania przeprowadzonego przez InFuture Institute Natalii Hatalskiej na zlecenie firmy Huawei.

O ile w 2016 r. o AI słyszało 31 proc. badanych, to w tym roku już 36 proc.. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami.

43 proc. badanych konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę osobistego asystenta. Natomiast przedsiębiorcy sądzą, że AI doprowadzi przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów: jedna trzecia ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85 proc. z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie AI na prowadzone działania. Wśród stosowanych już rozwiązań wymieniono roboty i automatyzację produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy.

51 proc. badanych kojarzy AI z inteligentnymi samochodami, 41 proc. z głosową komunikacją ze smartfonem i podawaniem komend, 32 proc. z rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony, a 26 proc. z rozpoznawaniem obrazów (26 proc.).

Co ciekawe zarówno konsumenci, jak i firmy uczestniczące w ankiecie częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje jej zastosowania.

43 proc. konsumentów uważa, że AI ułatwi ludziom życie, prawie 1/3 że zaoszczędzi czas.  W przeciwieństwie do przedstawicieli firm, rzadko wskazują na zastosowanie sztucznej inteligencji w pracy.

Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę.

Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41 proc.).

Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22 proc.).

Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37 proc.), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33 proc.) oraz telekomunikacja (25 proc.).

Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48 proc.), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40 proc.) oraz pracowników biurowych i administracji (27 proc.). Nie muszą obawiać się zaś AI zawody wymagające kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1 proc.), artyści (1 proc.) oraz nauczyciele (2 proc.).

Obawy pierwszego typu wyraża obecnie zatem o połowę mniej badanych niż jeszcze 2 lata temu (22 proc. w 2016 r.). Tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli boi się 7 proc. ankietowanych (18 proc. dwa lata temu).

Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1 proc.) oraz edukację (5 proc.).

W ciągu kolejnych 12 miesięcy co piąta badana firma planuje wprowadzenie rozwiązań z AI, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10 proc. swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI - wynika z badania.

Przeczytaj więcej o:  huawei , InFuture Institute , Sztuczna inteligencja

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common