Partnerzy serwisu:
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

Wykorzystanie numeru 112 w 2017 r.. Będzie aplikacja dla niesłyszących

Marta Rzeźnicka 12-02-2018, ostatnia aktualizacja 12-02-2018 12:17

Niemal 19 mln zgłoszeń na numer alarmowy 112 odebrali w ubiegłym roku operatorzy pracujący w Centrach Powiadamiana Ratunkowego w całej Polsce - podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Z tej liczby prawie 8,5 mln (około 45 proc. wszystkich) stanowiły zgłoszenia fałszywe. Wprawdzie było ich o ponad 2 proc. mniej niż przed rokiem, ale MSWiA apeluje, aby używać numeru w celu, dla którego został stworzony.

Podane statystyki oznaczają, ze średnio w ub.r. odebrano ponad 1,5 mln połączeń miesięcznie w skali kraju i 93 tys. miesięcznie w każdym działającym centrum. W roku 2017 na jednego operatora w CPR przypadało średnio 1 tys. zgłoszeń miesięcznie.

Według danych w końcu ub.r. na stanowisku operatora numeru alarmowego 112 zatrudnione były 1183 osoby. Najwięcej operatorów pracuje w CPR w Radomiu (149 osób), Katowicach (107 osób) i Krakowie (86 osób).

Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w centrum powiadamiania ratunkowego nie przekracza 10 sekund. Najwięcej połączeń alarmowych rejestrowanych jest między godziną 13 a 19. Liczba połączeń w ciągu doby zaczyna znacząco wzrastać od godziny 7, a spadek liczby połączeń następuje dopiero po godzinie 20.

W minionym tygodniu Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało start pilotażu aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Według resortu, rozwiązanie przygotowane przez MC we współpracy z MSWiA było wyczekiwane przez osoby niedosłyszące i głuche.

Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r.

Jak podkreśla MC, aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego.

W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego.

Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie m.in. w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.

Resorty nie podają, kiedy dokładnie ruszy pilotaż. Ma się to stać w tym roku. Celem akcji będzie test aplikacji pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego.

Pilotaż umożliwi także dokonanie analizy, tak aby oszacować ewentualną potrzebę zmian w aplikacji oraz dostosować system w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników.

Przeczytaj więcej o:  112 , Mc , numer 112

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common