Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partnerzy serwisu:
Huawei
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

Programming TV

Nielsen przymierza się do badania streamingu i do powiększenia panelu

Magdalena Lemańska 06-12-2017, ostatnia aktualizacja 06-12-2017 08:03

Aż 98 proc. materiałów wideo oglądanych przez polskich internautów jest oglądana w domu - wynika z najnowszych badań. Dlatego nadawcy znowu dyskutują teraz z badaczami z Nielsena o stworzeniu nowego badania, które obejmie wreszcie wideo oglądane online.

Choć coraz częściej oglądamy filmy i programy w Internecie, wciąż żywe jest w nas przywiązanie do tradycyjnej telewizji i  telewizorów, choć w coraz większym stopniu – do tych, które potrafią się łączyć z siecią – wynika z najnowszego badania Nielsena, jakie zostanie zaprezentowane w środę na konferencji „Przed ekranem - konsument w świecie wielu platform”.

Z badania Nielsena wynika, że nawet w grupie najmłodszych Polaków (w wieku 15-22 lata) zdecydowana większość (69 proc.)  wciąż nawet nie rozważa ani pozbycia się telewizora z domu, ani porzucenia oglądania telewizji. Dopuszcza taka możliwość 26 proc. z nich, a 5 proc. już telewizora nie ma. Najwyższy odsetek osób,. Które już telewizora nie mają albo rozważają pozbycie się go (łącznie 36 proc.), jest jednak wśród osób między 21 i 29 rokiem życia. Najmniej osób zamierza wykluczyć telewizję ze swojego życia wśród widzów najstarszych, czyli powyżej 50 roku życia – jest to tylko 12 proc., a dalszych 5 proc. telewizora już nie ma. Z badań wynika, że młodsi oglądaja mniej telewizji, ale dwie trzecie z nich nadal nie jest gotowe zrezygnować z telewizora a wśród urządzeń umożliwiających korzystanie z domowej rozrywki to smart TV i connected TV są najczęściej wskazywane jako planowane do zakupu. –  potwierdza Agnieszka Gosiewska, szefowa nowych projektów w Nielsenie. Z badań firmy wynika, że odsetek osób planujących kupić Smart TV lub connected TV jest wyższy (12 proc. i 13 proc.) niż odsetek planujących kupić jakiekolwiek inne urządzenie służące domowej rozrywce

To, co się zmienia, to rosnąca popularność wideo z Internetu i coraz powszechniejsze korzystanie z sieci w czasie oglądania tradycyjnej telewizji. - Blisko 60 proc. widzów oglądając telewizję korzysta dziś równolegle z drugiego urządzenia łączącego się z Internetem. Wśród osób młodszych są to najczęściej smartfony, starsi wolą laptopy i netbooki – mówi Agnieszka Gosiewska. Wideo  z sieci ogląda już ponad połowa z nas (patrz:wykres). Co ciekawe, wcale nie z komórki w metrze czy pociągu, ale najczęściej z laptopa i  netbooka. - To prawdopodobnie efekt tego, że oglądanie wideo na małym ekranie komórki bywa niekomfortowe, bo obraz jest po prostu mały. Jeszcze rzadziej korzystamy w tym celu z tabletów, ale to już wynika z tego, że nasycenie rynku tabletami jest znacznie niższe niż smartfonami i komputerami – mówi Gosiewska.

Najciekawszym wnioskiem płynącym z badania jest jednak to, że aż 98 proc. wideo oglądanego z sieci jest oglądane… w domu. - Okazuje się, że znacznie ważniejsze od mobilności jest dla nas to, żeby mieć dostęp do interesujących nas treści w nielinearny sposób, wtedy, kiedy nam pasuje. Najpopularniejszym źródłem internetowego wideo jest YouTube, rośnie popularnośc tzw. user generated content   - mówi Gosiewska.

To doprowadziło Nielsena, który bada oglądanie telewizji w Polsce tzw. badaniem telemetrycznym (poprzez urządzenia zainstalowane w domach ok. 2 tys. widzów) do decyzji o uruchomieniu w Polsce dodatkowego badania. - Chcemy powiększyć nasz panel badawczy i wprowadzić tzw. streaming meter, czyli router, który w trybie pasywnym, nie wymagającym od użytkowników żadnego wysiłku, będzie mierzył korzystanie z każdego wideo w gospodarstwie domowym przez wifi – mówi Dariusz Gumbrycht z Nielsena. Ok. 80 proc. badanych przez Nielsena domów ma dostęp do wifi, firma zakłada, że połowa z nich zgodzi się na instalację streaming meters. Panel telemetryczny zostanie przy okazji wprowadzania tego badania powiększony z 2 tys. gospodarstw do 5 tysięcy  gospodarstw domowych. To coś, o co w branży telewizyjnej trwa walka od wielu lat. Nadawcy, zwłaszcza mali, chcą go powiększyć, bo przy obecnej jego wielkości ich kanały maja niedoreprezentowaną grupę odbiorców. Z kolei duzi gracze, których taki ruch obciążyłby najbardziej finansowo, twardo negocjują z Nielsenem stawki. W rezultacie nic się z panelem od lat nie działo. - - Rozmawiamy teraz z nadawcami, którzy wyrażają zainteresowanie tym projektem, zarówno ci mniejsi, tematyczni, jak i więksi. Gdyby zdecydowali się na powiększenie panelu już teraz, a liczymy, że rozmowy zakończą się wkrótce, pierwsze wyniki nowych pomiarów mielibyśmy na początku 2019 roku, a  pierwsze nowe urządzenia trafiłyby do domów już na początku przyszłego roku. Cały projekt jest rozpisany na 17 miesięcy.

...

Przeczytaj więcej o:  badanie oglądalności , nielsen , panel telemetryczny

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu: Huawei
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common