Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partnerzy serwisu:
Huawei
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC
 
Plus

rpkom.pl - profesjonalnie o telekomunikacji

Orange i Plus klientom korporacyjnym nie proponowały RLAH z automatu

Urszula Zielińska 10-08-2017, ostatnia aktualizacja 10-08-2017 10:51

Dwóch z czterech największych operatorów mobilnych w kraju nie umożliwia największym klientom biznesowym korzystania z usług w roamingu w Unii Europejskiej tak, jak przewiduje to obowiązująca od 15 czerwca zasada „roam like at home" (RLAH) – wynika z ustaleń „Rzeczpospolitej", siostrzanego tytułu rpkom.pl.

Orange Polska i Polkomtel, operator sieci Plus, zaproponowały korporacjom, z którymi związane są indywidualnie wynegocjowanymi umowami, inne rozwiązanie niż klientom indywidualnym czy małym i średnim przedsiębiorstwom.

„Jeżeli w ramach indywidualnie uzgodnionych warunków, otrzymali państwo pakiet minut, pakiet transmisji danych, SMS-ów lub MMS-ów, nielimitowane połączenia lub transmisję danych do wykorzystania na numer lub konto na terenie Polski, takie indywidualne warunki nie obowiązują w Strefie 1" – napisał Orange Polska w cenniku, który wszedł w życie 15 czerwca. Dokument dotyczy firm, dla których przygotowano oferty na podstawie trzech taryf: FIRMA, Meritum BIS lub Internet LTE dla Dużych Firm. Ich pracownicy płacą za korzystanie z usług w roamingu unijnym mało, ale dodatkowo.

Minuta rozmowy wychodzącej to koszt 13 groszy (plus VAT), SMS-a 4 grosze, wiadomość multimedialna bądź 1 MB internetu – 3 grosze. Są to ceny odpowiadające maksymalnym opłatom hurtowym w rozliczeniach między operatorami w UE, przewidzianym przez Komisję Europejską. Mogą być z czasem modyfikowane. Niezadowoleni klienci mogą złożyć reklamacje. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange, nie zdradza, czy reklamacje były.

Opisany cennik można znaleźć w internecie. Zasad naliczania opłat dużym firmom, jakie stosuje Plus, nie znamy. Arkadiusz Majewski z biura prasowego sieci komórkowej Plus tłumaczy, że są objęte tajemnicą handlową. – Klienci korzystający z umów indywidualnie ustalanych korzystają z roamingu w UE na zasadach uzgodnionych w ramach negocjacji z nimi – mówi.

A pozostali dwaj duzi gracze? Jak mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play, jego firma nie świadczy usług dużym firmom, a wszystkim klientom biznesowym zaproponowała wykorzystanie zasady RLAH. Natomiast T-Mobile – zapewnia Wojciech Strzałkowski z biura prasowego telekomu – pozwolił korporacjom na wybór między RLAH a pozostaniem przy wynegocjowanych cenach.

– Rozporządzenie, w którym określone są nowe zasady świadczenia usługi w roamingu, nie wprowadza odrębnych reguł dla abonentów będących konsumentami oraz przedsiębiorcami, a zatem zasady powinny być analogiczne. Ale w przypadku dużych umów, gdy siła negocjacyjna obu stron umowy jest silna, podejście dostawców może być uzgadniane indywidualnie – mówi Martin Stysiak, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Brakuje danych, aby ocenić, za jaką część ruchu i przychodów w roamingu (w sumie wyniosły w ub.r. 840 mln zł) odpowiadają osoby używające telefonów służbowych, a tym bardziej same korporacje. Prawdziwy będzie wniosek, że korporacje mające umowy z Orange, czy Plusem pomogą tym telekomom w ograniczeniu strat na unijnej zasadzie. Z naszych rozmów z operatorami wynika, że duże firmy płacą średnio co roku więcej niż klient indywidualny używający telefonu w roamingu głównie w okresie wakacyjnym.

W środowisku eksperckim można natomiast usłyszeć, że w 2015 roku segment B2B odpowiadać mógł za około 30 proc. przychodów telekomów z roamingu.

Proporcja ta (wyższa niż średni udział firm w przychodach ogółem sieci komórkowych) napędzana była przez ruch w roamingu poza UE, gdzie usługi są dużo droższe i nie tanieją z powodów regulacyjnych.

Przeczytaj więcej o:  Orange Polska , Plus , Polkomtel , RLAH , roaming

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu: Huawei
 
 
Play
 
T-Mobile
 
UPC Plus
common