Partnerzy serwisu:
T-Mobile
 
Plus

Operatorzy

W Polsce spada odsetek osób rezygnujących z płatnej telewizji

Magdalena Lemańska 20-04-2017, ostatnia aktualizacja 20-04-2017 07:00

Aktualnie chęć "odcięcia kabla" deklaruje tu 23 proc. klientów płatnych telewizji - wynika z najnowszych badań agencji MEC. To mniej niż dwa czy trzy lata temu. Rośnie też zainteresowanie płatnymi ofertami wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej. Z międzynarodowych badań wynika natomiast, że internetowe serwisy VoD stają się dla tradycyjnych operatorów płatnych usług telewizyjnych bardziej uzupełnieniem, niż konkurencją. Klienci coraz chętniej płacą za obie usługi jednocześnie.

O rezygnacji z usług operatora płatnej telewizji myśli teraz w Polsce 23 proc. jej klientów, choć jeszcze dwa lata wcześniej było to 27 proc. -  Z roku na rok odsetek ten lekko topnieje, a przy ofertach operatorów klientów trzyma m.in. internet w pakiecie – komentują autorzy raportu „Projekt Cyfrowizja III” agencji mediowej MEC. Jednocześnie wzrosło jednak zainteresowanie pakietami płatnej telewizji wśród dotychczasowych odbiorców bezpłatnej telewizji naziemnej (z 15 proc. w 2015 r. do 19 proc. w tym). - Mimo, że wciąż duży odsetek badanych widzów NTC (ponad 60 proc.) docenia kierunek zmian w ofercie bezpłatnej telewizji, to 19 proc. jej odbiorców, o 4 p. procentowe więcej niż rok wcześniej, brało pod uwagę zakup abonamentu w telewizji kablowej lub satelitarnej – podaje MEC, podkreślając jednak, że te odsetki „nie pokazują liczby widzów faktycznie zdeterminowanych do działania – są raczej sygnałem nastrojów konsumenckich wobec usług telewizyjnych”.

Od płatnych telewizji odstrasza cena

Głównym powodem rozważania ucieczki z grona klientów płatnej telewizji jest zbyt wysoka cena oferty (wskazuje na nią 42 proc. osób), fakt, że „ w telewizji nie ma wielu ciekawych programów” ( 29 proc. wskazań) oraz konkurencja ze strony bezpłatnej naziemnej telewizji ( 23 proc.). Z kolei odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej, jeśli już skłaniają się ku dodatkowemu zakupieniu płatnego pakietu kanałów, to z uwagi na to, że naziemnie dostępnych jest ich zdaniem za mało stacji (38 proc. wskazań), nie odpowiada im oferta kanałów naziemnych (33 proc.) oraz operatorzy płatnej telewizji maja po prostu atrakcyjne oferty ( 20 proc.). - Wbrew stereotypowym przekonaniom, że to młodzi widzowie są dziś „straconym” segmentem z punktu widzenia operatorów płatnej telewizji, w grupie 25-34-latków najwyższy jest odsetek odbiorców naziemnych potencjalnie zainteresowanych kupnem abonamentu – zauważają analitycy MEC. Za stacje najbardziej warte opłat Polacy uważają Discovery (37 proc.), National Geographic (32 proc.) oraz TVN24 (29 proc.). Kolejne są Polsat Film, HBO i Eurosport. - Podobnie wygląda czołówka kanałów, które – gdyby pojawiły się w ofercie bezpłatnej TV - skłoniłyby widzów do rezygnacji z płacenia. W takim rankingu prowadzi HBO, przed Discovery, Canal+ i NatGeo – podaje MEC.

Netflix uzupełnieniem, nie konkurencją

Optymistyczne wnioski płyną do operatorów płatnej telewizji także z raportu firmy Ampere Analysis przeprowadzonego na 53 tys. osób w Ameryce Północnej i w Europie. Wynika z niego, że ludzie wcale nie porzucają płatnej telewizji na rzecz internetowych serwisów w rodzaju Netfliksa, Hulu czy Amazon Prime Video tak często, jak decydują się korzystać z obu równocześnie. Jeszcze w III kw. 2015 r. tylko płatną telewizję wykupionych miało 49 proc. badanych, serwis Vod: zaledwie 5 proc., a jedno i drugie: 24 proc. Dziś ponad połowa domów korzystających z jakiejkolwiek telewizji ma albo VoD albo VoD i tradycyjną płatną tv. "Tylko" 30 proc. pozostało wyłącznie przy tradycyjnej kablówce czy platformie cyfrowej. Współużytkowanie zapewne wynika z tego, że operatorzy płatnych telewizji wciąż trzymają klientów przy sobie ekskluzywnymi prawami sportowymi i własnymi serwisami VoD, a platformy w rodzaju Netfliksa są w porównaniu z nimi relatywnie tanie.Za konkurencję nie uważają się też do końca same platformy OTT. Reed Hastings, prezes Netfliksa, pytany w marcu przez rpkom.pl o skutki konkurencji ze strony Prime Video, odpowiadał: - W USA ten serwis działa już od czterech lat. Mają kilka niezłych produkcji, my tak samo i ludzie subskrybują oglądają swoje ulubione programy korzystając z kilku platform jednocześnie. Choć zarówno w USA, jak i np. w Niemczech wydaje się, że Amazon odnosi sukcesy, to jednak w ogóle nas to nie dotyka.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  Digital TV Research , MEC , płatna telewizja , prognoza

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
T-Mobile
 
Plus
common