Partnerzy serwisu:
T-Mobile
 
Plus

Technologie i urządzenia

Wierzymy w UHD i satelitarny internet

Magdalena Lemańska 25-10-2016, ostatnia aktualizacja 25-10-2016 07:00
Rodolph Belmer, prezes Eutelsatu
Rodolph Belmer, prezes Eutelsatu
źródło: ROL

- Rozmawiamy z nadawcami i operatorami płatnej telewizji, by zachęcić ich do umacniania na rynku kanałów nadawanych w rozdzielczości UHD. Jesteśmy nawet gotowi do dofinansowania takich stacji np. poprzez dofinansowywanie pojemności satelitarnych do ich nadawania - mówi Rodolph Belmer, prezes Eutelsatu, który przymierza się do coraz mocniejszego inwestowania w satelitarny internet. - Za chwilę rozwinie się nowa generacja satelitów, które pozwolą pokryć terytorium całego kraju połączeniem jakości tego, jaki jest dostarczany łączami stałymi około 20-30Mb/s. I tę usługę chcemy proponować tym obszarom, które pozostają dziś poza zasięgiem dostępu do sieci i rządom - mówi.

rpkom.pl: - W jakim momencie znalazła się teraz państwa branża?

Rodolph Belmer: Globalnie biznes satelitarny znalazł się teraz w bardzo ciekawym momencie transformacyjnym. To oczywiście powoduje sporo trudności, ale wyzwala nowe inicjatywy. Historycznie ta część rynku była dedykowana głównie rynkowi wideo i telekomunikacyjnemu, dziś pojawiają się zupełnie nowe sposoby wykorzystania naszej technologii, które otwierają przed nami całkiem nowe możliwości. Przede wszystkim myślę tu o dostępie do Internetu, który dzięki nam może docierać do każdego miejsca na ziemi, a więc zarówno eliminować z map zasięgów tzw. białe plamy, ale także umożliwiać jego użytkownikom pełną mobilność. Rozwijamy np. działalność związaną z dostarczaniem Internetu na pokładach samolotów. Realizujemy już taki projekt w USA, gdzie wifi na pokładzie oferuje już 90 proc. połączeń, teraz ruszymy z analogicznymi partnerstwami w Europie. Podpisaliśmy już pierwsze stosowne porozumienia w tej sprawie z Finnair, SAS i z E1 A1, a w ciągu najbliższych miesięcy sygnujemy kolejne. Dostęp do Internetu zaczyna być dobrem pierwszej potrzeby, jak elektryczność,  i rozmawiamy o tym także z rządami.

- Jakie są Wasze prognozy dla rynku płatnej telewizji i podziału rynku pomiędzy operatorów?

Globalnie wszędzie rosną dziś zasięgi dwóch rodzajów operatorów: IPTV i operatorzy satelitarni. To dzieje się kosztem naziemnej telewizji cyfrowej, która traci wpływy wszędzie poza Polską, oraz kosztem kablówek. Na świecie w ciągu ostatnich czterech lat IPTV zwiększyło nasycenie swoimi usługami o 4 proc., satelitarni operatorzy też, a operatorzy naziemnej telewizji zmniejszyli zasięg o 7 proc., a operatorzy kablowi – o 1 proc. I wcale mnie to nie dziwi, bo ludzie chcą mieć coraz większy dostęp do treści na wielu urządzeniach równocześnie – średnio mają w domach już siedem urządzeń, na których mogą oglądać wideo, a to umożliwiają tylko dwa rodzaje platform: operatorzy satelitarni i oferujący dostęp poprzez łącza światłowodowe. W dłuższej perspektywie rynek zostanie zagospodarowany tak, że ci pierwsi będą dostarczać usługi do terenów słabo zamieszkanych, a ci drudzy – do bardziej zagęszczonych. Na terenach, na których mieszka mniej niż 50 osób na 1 km kw., zwyczajnie nie opłaca się kłaść światłowodów.

- Czy 4K też jest dla Was przyszłością? Wierzy pan w tę technologię?

Nawet w czasach transformacji telewizji jako takiej, samo wideo wciąż się dobrze rozwija, zwłaszcza to dosyłane z satelity. Liczba kanałów szybko rośnie, może już nie w Polsce i na innych dojrzałych rynkach, ale na tych rozwijających się, jak chociażby Afryka, jak najbardziej. Liczba kanałów, jakie my dostarczamy, w ciągu ostatniego roku wzrosła o 9 proc. do 6,3 tys. Drugim czynnikiem sprzyjającym rozwojowi 4K jest szybkie przyzwyczajanie się widzów do lepszej jakości obrazu, co było widać po tym, jak szybko upowszechniło się wszędzie HD: takich stacji nam przybyło w ciągu ostatniego roku aż 26 proc. W Polsce prawie połowa kanałów dostępnych na rynku to już stacje nadawane w HD, domy są wyposażone w takie telewizory – w 90 proc. z nich główny telewizor to taki przystosowany do dobierania kanałów HD. Naturalnym następstwem takiej sytuacji będzie teraz rozwój 4K (UHD). Ich sprzedaż idzie dobrze – 25 proc. telewizorów sprzedawanych teraz w Europie, w tym w Polsce, to telewizory UHD.

...
Poprzednia
1 2 3 4

Przeczytaj więcej o:  eutelsat , Rodolph Belmer , rozmowa , Wywiad

rpkom.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 
Partnerzy merytoryczni:
Partnerzy serwisu:
 
 
T-Mobile
 
Plus
common